Europe: Geoglyphs Уилмингтон / WILMINGTON MAN

Длинный человек b.jpg
PHOTO: Richard Dodds 50°48'34.70"С 0°11'16.55"В

Самым таинственным из огромных меловых рисунков (и безусловно, одним из самых древних) является Длинный Человек из Уилмингтона. Хотя археологические раскопки позволили уточнить датировку этой фигуры, ее предназначение остается неясным. Длинный Человек – считается, что это мужчина – самый большой из всех меловых гигантов, ростом более 230 футов . В каждой руке он держит жезл или посох, в результате чего создается впечатление, будто он стоит в дверном проеме на крутом склоне холма. Первое упоминание о нем встречается довольно поздно; это рисунок, сделанный при съемке местности в 1710 году. Никто не мог предложить убедительную датировку для Длинного Человека до 1964 года, когда в англосаксонском захоронении неподалеку от Фиглшэма в соседнем графстве Кент была обнаружена бронзовая поясная пряжка с изображением маленькой обнаженной фигуры, держащей по копью в каждой руке. Однако эта датировка (VI-VII век н. э.) утратила свою актуальность после открытия, сделанного в 1969 году во время реставрации фигуры. Раскопки в районе плеча одного из «посохов» позволили обнаружить кусочки римской облицовочной плитки, хотя у исследователей не было абсолютной уверенности в ее происхождении. Несмотря на это, большинство археологов сходится во мнении, что фигура Длинного Человека появилась в доисторические времена, хотя и трудно определить, когда именно это произошло. Предназначение фигуры остается неясным. Она не похожа на племенной символ или на кельтское божество; из всех известных доисторических памятников Британии ни один хотя бы отдаленно не напоминает Длинного Человека. Когда (и если) будет применен метод оптической датировки, мы сможем с большей уверенностью судить о его происхождении. Одно из наиболее любопытных предположений относительно Длинного Человека было выдвинуто в начале XX века знатоком древностей Альфредом Уоткинсом. Он полагал, что фигура изображает доисторического землемера с визирными шестами в руках.

 

 

The Long Man of Wilmington, mysterious guardian of the South Downs, has baffled archaeologists and historians for hundreds of years. Until recently the earliest record of Europe’s largest representation of the human form was in a drawing made by William Burrell when he visited Wilmington Priory, nestling under the steep slopes of Windover Hill, home of the 235 feet high Wilmington Giant. In 1993, however, a new drawing of the Long Man was discovered, made by surveyor, John Rowley, in 1710. The new drawing has confirmed some theories and dispelled others. It suggests that the original figure was a shadow or indentation in the grass rather than a solid line; there were facial features that are no longer visible; the staffs being held were not a rake and a scythe as once described and the head was once a distinctive helmet shape, giving credence to the idea of the figure as a helmeted war-god. Until the 19th century the Long Man was only visible in certain light conditions and after a light fall of snow, but in 1874, it was marked out in yellow bricks. It is claimed that during this restoration, the feet were incorrectly positioned, but, despite popular local legend, there is no evidence, historical or archaeological, to suggest that prudish Victorians robbed the Giant of his manhood! In 1925, the site of the Long Man was given to the Sussex Archaeological Trust (now the Sussex Archaeological Society) by the Duke of Devonshire. During World War II, the figure was painted green to prevent enemy aviators using it as a landmark. In 1969, further restoration took place and the bricks were replaced with pre-cast concrete blocks that are now regularly painted to keep the Long Man visible from many miles away. The terracettes, horizontal ripples in the turf, change constantly as the soil is rolled downhill by weathering and animal activity. The lack of firm historical evidence still leaves many theories abounding about his history. Many Sussex people are convinced that he is prehistoric, other believe that he is the work of an artistic monk from the nearby Priory between the 11th and 15th centuries. Roman coins bearing a similar figure suggest that he belonged to the 4th century AD and there may be plausible parallels with a helmeted figure found on Anglo-Saxon ornaments. Fertility symbol? Ancient Warrior? Early 18th century folly? We may never know. Until such time as new evidence is unearthed, we shall have to content ourselves with the words of the Rev A.A Evans who said “The Giant keeps his secret and from his hillside flings out a perpetual challenge.”

 SUSSEXPAST.CO.UK

Геоглифы Сахары

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ